Wednesday 30 March 2016

De volgende Uitdaging: veganistisch eten!

Die kop vat het wel samen denk ik! In april doe ik mee aan de Vegan Challenge en ga ik veganistisch eten. 


Veganisme

Voor het schrijven van dit blog kan ik helaas niks googelen of ergens op internet opzoeken. Wat hieronder staat, is uit mijn hoofd en mocht er iets niet kloppen van wat ik zeg, is dat niet bewust fout gedaan.

Anyway, veganisme. In het geval van veganisme gebruik je geen producten waarbij dieren nodig zijn in het productieproces. Je voelt al aankomen dat voor producten zoals vlees en vis gebruik is gemaakt van dieren. Maar ook bijvoorbeeld honing valt buiten de veganistische boot: daar zijn namelijk bijen voor nodig. Ook buiten eten en drinken om kun je veganistisch zijn. Bijvoorbeeld in het gebruik van cosmetica, maar ook je kleding. Het leer van je schoenen komt van een koe. Dat is niet veganistisch.

Nieuw eetpatroon

In april richt ik mij op veganistisch eten. In het verleden ben ik vegetariër geweest, maar een vegan gaat nog een stap verder. Geen vlees, vis, kaas, yoghurt, melk, enzovoorts. Gelukkig zijn er alternatieven te vinden voor sommige producten. Zo heb ik deze maand al een weekendje veganistisch gegeten met behulp van het boek van De Groene Meisjes en een receptenboekje in het Support Pakket. Dankzij bijvoorbeeld soja kun je sommige zuivelproducten makkelijk vervangen. Ik verwacht een maand vol groenten en fruit en kennis maken met nieuwe producten.

Doe je ook mee?

Is het ook iets voor jou om veganistisch of vegetarisch te eten? Doe mee! Voor de Vegan Challenge is een speciale website in het leven geroepen, waar je je ook kan aanmelden zodat je recepten en tips in je mailbox ontvangt. Ik kan niet checken wat de website is, maar Google helpt je ongetwijfeld verder. Als veganisme een stapje te ver is, kun je natuurlijk ook een maandje vlees en vis verbannen! Let dan ook op de kleine ingrediënten op producten. Zo heb ik van de week een pak tomatensoep opgegeten waar 'vleesextract' in zit. Ik kan het wederom niet googelen, maar erg vegetarisch klinkt het niet en veganistisch was de romige soep toch al niet.

Met een beetje geluk, kan ik jullie volgende maand ook wat leesvoer en documentaires aanraden over deze levensstijl. Kun je niet wachten? Ik adviseer alvast het blog van De Groene Meisjes (hopelijk het juiste adres hieronder geplugd) waar ik zelf al een heerlijk recept voor bananenbrood vandaan heb geplukt in februari en hun boek is ook heel handzaam. 

No comments:

Post a Comment