Wednesday 7 September 2016

Opgeruimd staat netjes: de eerste stappen

Het is waar, lieve mensen: opgeruimd staat zó ontzettend netjes. En het is fijn! Ik ben er nog lang niet, maar laat ik alvast wat delen van wat ik in de eerste week van september gedaan heb. Mét beeld!

Opruimen met een stappenplan

In mijn vorige blog vertelde ik al dat ik gebruik maak van het boek 'Opgeruimd!' van Marie Kondo, een Japanse opruimgoeroe. Zij gelooft dat je je alleen moet omringen met spullen waar je blij van wordt. Daar zit natuurlijk wat in, want is het niet heerlijk als je, waar je ook kijkt in je huis, dingen ziet waar je een glimlach van op je gezicht krijgt? 

Natuurlijk kun je niet zomaar beginnen met opruimen. Marie Kondo biedt een heus stappenplan. Opruimen doe je niet per ruimte, maar per onderwerp. Dus we starten met kleding, gevolgd door boeken en inmiddels ben ik bij de paperassen aanbeland.


Wat kun je veel verzamelen in je leven...

Deze uitdaging is wat ingewikkelder doordat ik 'm op 2 locaties uitvoer. Ik heb namelijk naast mijn eigen woonruimte nog een goed gevulde slaapkamer bij mijn ouders in huis... Daardoor begon ik op 1 september in het ouderlijk huis, waar ik stiekem al wat extra kleding naar toe gebracht had. Op de foto bovenaan deze blog zie je hoeveel kleding er was (naja, er was nog meer buiten beeld) en hoeveel er over gebleven is (niets buiten beeld). Bizar. Alles waar ik niet blij van werd, heb ik bedankt als ik dat voelde (een Marie Kondo-dingetje) en ging of richting de container (kapot) of naar een goed doel. Het ging zo efficiënt dat ik gauw verder kon met de boeken en ook daarin heb ik beste keuzes kunnen maken. Er is nog ongeveer een kwart van mijn boekenverzameling over.

Eenmaal thuis ben ik weer begonnen met de kleding, gevolgd door boeken en kwam ik vandaag zelfs aan de paperassen toe. Ik maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om alle ontvangen kaartjes te bewaren (verjaardag, kerst, etc.), maar dankzij Marie kon ik de oude kerstkaarten zo weggooien, tenzij ik er waarde aan hecht (want: maakt me blij). Gebruiksaanwijzingen moeten volgens Marie het veld ruimen, maar zij gaat er ook vanuit dat niemand ze leest. Ben ik dan de enige die het prettig vindt om bij de aanschaf van nieuwe spullen de gebruiksaanwijzing te lezen en eventueel later na te slaan op informatie? Ach ja... Ik kan niet alles doen zoals zij het wil, toch? Misschien loop ik er later nog tegenaan, maar aan de foto te zien, heb ik in elk geval aanzienlijk minder paperassen dan vanochtend.

Daarmee ook even een einde aan deze update: ik moet nog even naar de papiercontainer wandelen om een tas met papierafval weg te gooien. Recyclen is namelijk altijd fijn! En een kort avondwandelingetje ook.

To be continued! Ik ben namelijk MEGAbenieuwd wat ik verder tegen ga komen én weg ga gooien. 

No comments:

Post a Comment