Saturday 20 February 2016

Tips van een ex-werkzoekende: reageren op een vacature

Als werkzoekende zie je zoveel vacatures en creëer je bewust of onbewust een filter. Op Twitter, in vacaturebanken en op werk.nl filter je er zo uit wat voor jou interessante vacatures zijn. Door de woorden die eraan gekoppeld zijn, de organisatie waar de vacature vandaan komt of simpelweg het gevoel dat je bij het zien van de vacature krijgt. Die interessante vacatures onderzoek je wat dieper: wat voor organisatie is het precies? Wat vragen ze? Past het bij mij?

Er zijn zoveel manieren en zoveel tips en trucs dat je soms niet meer weet waar je het moet zoeken. Hoe laat je jezelf zien? Hoe reageer je op een vacature? Geef jezelf de tijd om te ontdekken wat jou aanspreekt, wat jij precies zoekt en wat jouw manier is om jezelf te presenteren.
Hieronder staan een aantal tips. Dit zijn leerpunten uit mijn periode als werkzoekende.


·       Profileer je niet te breed


Deze tip is afkomstig van Fiona Stoop. Als werkzoekende ben je gauw geneigd om je breed te presenteren. Je wil geen vacature mislopen omdat je niet duidelijk aangegeven dat je die vaardigheden of ervaring óók hebt. Dus ben je én administratief sterk én communicatief én organisatorisch én nog veel meer dingen. Fiona stelt dat je je juist beter kan profileren door af te bakenen waar je naar op zoek bent. Dat deed ik bijvoorbeeld met mijn functieomschrijving. Ik kan nog veel meer, maar door het specifieker te maken, weten mensen waar ik naar op zoek ben en is het makkelijker voor jezelf én anderen om die passende vacature te ontdekken.

·       Stap 1: op gesprek komen


Eén van de andere beste tips die ik heb gekregen, is om de motivatie zo in te steken dat je alleen maar bezig bent met jezelf te verkopen om op gesprek te komen. Onbewust schrijf je jouw motivatie vanuit de gedachte dat je de mensen wil overtuigen dat jij die baan moet krijgen. Maar zover ben je nog niet. Eerst wil je op gesprek. Dat is stap 1. Trigger de lezer, laat hem of haar denken: deze moeten we uitnodigen! Pas in het gesprek laat je voorbeelden horen waaruit blijkt dat jij inderdaad voldoet aan de eisen die geformuleerd zijn in de vacature en terug moet komen voor het tweede gesprek.

·       Wees kritisch

Er zijn steeds meer vacatures, dat is goed nieuws! Ik zag zelf steeds meer aardig geschikte vacatures langs komen en kreeg ook goede vacatures getipt door anderen. Ik ben echter wel altijd kritisch gebleven. Soms dacht ik: oké, ik pas in dit profiel dus misschien moet ik maar schrijven. Ik was niet helemaal overtuigd, maar wilde een kans op een baan niet laten lopen. Juist door dit soort vacatures wist ik steeds beter wat ik wél zocht. Het vakgebied van communicatie is zo breed dat het heel moeilijk is om te formuleren wat je zoekt. Zoveel soorten functies, rollen, werkzaamheden.

En dan waren er de vacatures waar ik zelf direct enthousiast van werd. Dáár reageerde ik op. Mijn enthousiasme kon ik makkelijker overbrengen in een motivatie wanneer ik echt gemotiveerd was. Zo vergrootte ik indirect de kansen om ook uitgenodigd te worden: ik pas echt in de functie die geformuleerd is én ik ben enthousiast voor de functie. De harde cijfers hierbij? Ik heb in 2015 en 2016 in totaal 15 keer gesolliciteerd en ben 8 keer uitgenodigd voor een gesprek. De 7 afwijzingen kon ik in alle gevallen goed plaatsen: het werk paste inderdaad niet bij mij en ik paste niet bij hen.

·       Kopieer dat het een lieve lust is (maar met mate)

Deze tip is raar. Tenminste, ik vind het een rare tip. Het betekende in mijn werkwijze namelijk het volgende: zet de vaardigheden en ervaringen (bijna alle zelfstandig naamwoorden) uit de vacature op een rij. Zorg er nu voor dat deze termen terugkomen in jouw motivatie en cv en vink dit af in de lijst die je net gemaakt hebt. Synoniemen zijn niet relevant: als zij het samenwerken noemen, noem jij het samenwerken. Vind jij ‘stimuleren’ een betere term voor wat jij doet maar zeggen zij ‘activeren’? Gebruik hun woord. Dat wat zij zoeken, is wat jij laat zien.

·       Laat anderen meelezen

Mijn vakgebied is communicatie. Ik weet hoe je moet schrijven. Maar van mijn meelezers heb ik ontzettend veel geprofiteerd. Een frisse blik op jouw tekst doet wonderen. Probeer hierbij te kiezen voor mensen die een hele andere kijk kunnen geven in het proces. Ik ging voor mensen die ervaring hebben met het selecteren van kandidaten, maar ook voor degene die vanuit werkloosheid aan een baan gekomen is. Ben je minder goed in taal? Vraag iemand die in het dagelijks leven je spelling graag corrigeert. Zit je vast in het schrijven? Vraag iemand die goed is in het geven van feedback. Het kan ook heel inzichtelijk zijn om iemand uit een ander vakgebied te vragen, maar ook uit jouw eigen vakgebied. Zo leer je steeds beter je motivatie en cv bijschaven.

Natuurlijk zijn er ook ‘simpele’ tips die voor mij als basis voelen, maar die ik toch even noem:
·       Sla de vacature op. Kopieer de tekst van de website naar een Worddocument. Zo kun je altijd terugvallen op jouw document wanneer de vacature (na de sluitingsdatum bijvoorbeeld) offline gehaald is;
·       Verstuur geen standaard motivatie en cv. Als je uitgaat van de kopieertip, wijzig je elke keer jouw cv. Gebruik hun woorden waar dat passend is. En maak de motivatie op maat voor de organisatie. Je zet jezelf gelijk buitenspel als je per ongeluk een andere naam erin laat staan of een kopie van jouw motivatie stuurt wanneer je al eens eerder bij diezelfde organisatie gesolliciteerd hebt.

Magische tips? Nee. Maar ze hebben mij structuur gegeven aan mijn zoektocht. Doe ermee wat je wil en zoek uit wat voor jou werkt. Een laatste tip is dat ik ontzettend veel over mijzelf geleerd heb in deze periode. Sta dat ook toe. Ga op ontdekking uit. Wat spreekt jou aan in een vacature en waar heb je juist een afkeer voor? Neem dat mee zodat jij weet waar je voor staat en gaat. Zo vergroot je de kans dat je een baan vindt die ook echt bij jou past. Dat verdien je.

No comments:

Post a Comment