Saturday 23 January 2016

Social media: toen en nu - Cu2

"Brb", "afk", "hoeist?" of mooie woorden in Br33z4h-taal: 'mijn' generatie is ermee opgegroeid. Cu2, MSN messenger en Hyves waren de basis van een online leven. In een reeks blogs duik ik terug in de tijd om eens herinneringen op te halen aan deze vergane middelen, maar ook te kijken naar de media die nu populair zijn. In deze aflevering: Cu2.

Cu2

Er is één medium waar ik mijn HTML-kennis aan toe schrijf: Cu2. Op deze website maakte je een eigen profielpagina aan, die je compleet naar eigen inzicht kon vullen. Door gebruik te maken van HTML, kon je een (niet zo) prachtige lay-out in elkaar zetten. Dat was altijd een beste klus. Blokjes met scrollbalken, specifieke kleurencombinaties van (delen van) achtergronden en teksten. Om nog maar te zwijgen van de lettertypes, ingevoegde afbeeldingen en links.

Vragenlijsten
Een gemiddeld profiel had minimaal 2 vragenlijsten die je overal op het internet kon opduiken. Naast de standaard gegevens over jezelf (naam, leeftijd, etc.) waren er prachtige vragen en diverse dilemma's. Een kleine greep uit de mogelijkheden: 

Snel of traag:
Knuffel of kus:
Links of rechts:
Blauw of rood:
Binnen of buiten:

Welk woord of welke zin gebruik je vaak:
Het meest romantische wat je ooit is overkomen:
Het meest beschamende moment van je leven: 

En zo ging het gemakkelijk 100 vragen door. Ohja, je moest natuurlijk ook goed weten wat je lievelingseten en -drinken was. Het doel? Het was eigenlijk best leuk om zo'n lijst in te vullen én om die van je vriend(inn)en te lezen. 
Gelukkig heeft Upcoming een mooi overzichtje gemaakt met het gemiddelde antwoordniveau op dit soort vragen. En ja, tot op zekere hoogte deed ik ook zo. Gelukkig weet ik niet meer wat mijn gebruikersnaam ooit was.

Afbeeldingen
Een profielpagina was niet compleet zonder wat mooie afbeeldingen, waar Upcoming ook nog wat juweeltjes van heeft verzameld (ik lijk wel een reclamebanner voor Upcoming, maar het is meer dat ik aan het googelen ben en tja, dit zijn de resultaten die ik zoek). Mijn persoonlijke favoriet was een plaatje waarop stond: "You don't know what you've got until it's gone", wat natuurlijk een subtiele hint was naar de jongen die me had laten gaan. Via een vriendin hoorde ik later dat hij dat beaamde. Ha, het had gewerkt.

Het sociale aspect
Wat nu precies 'sociaal' was hieraan? Tja, je kon zo lekker elkaar opzoeken als je wist hoe iemand heette en eens ontdekken wie het precies was (of zich dacht te zijn). Later kon je ook onderaan iemands profiel een berichtje voor diegene achterlaten. Gelukkig kon je via MSN al je vrienden laten weten dat je een update had gedaan of wat je cu2-adres was. 

En nu?

Wanneer ik zelf Cu2 gebruikte, weet ik niet precies meer. Wikipedia vertelt dat het in 2000 begonnen is en zo in 2005/2006 wel op z'n hoogtepunt lijkt te hebben gezeten.
Cu2 bestaat nog steeds, maar profileert zich nu als datingsite. Helaas kun je zonder account niet veel verder dan de homepage (al moet ik bekennen dat ik ook niet verder dúrf). Mocht iemand wat ervaringen delen, feel free to respond. Ik ben namelijk wel gewoon heel nieuwsgierig. Ook was ik op zoek naar screenshots uit die tijd, maar verder dan de plaatjes van Upcoming kom ik niet. Ergens wel jammer. Ik vraag me nu ook af: zouden er ooit officiële 'online archeologen' bestaan die opgravingen doen naar dit soort oude online websites? Leuk speurneuswerk!



Lees ook deze toffe blogs over Social media: toen en nu

No comments:

Post a Comment