Thursday 28 January 2016

Social media: toen en nu - Hyves

De laatste duik in de geschiedenis van social media wordt een terugblik op Hyves. Oh, Hyves *nostalgische zucht*... Dit medium sprong in het gat dat Cu2 had: het maken van vrienden en meer mogelijkheden tot interactie. Weet je nog?


You can run but you can't hyve... 

Tot twee keer toe heb ik een account op Hyves gehad. Na de beginjaren was ik er klaar mee, hup, account weggehaald. Op aandringen van een vriendin heb ik ruim een jaar later een nieuw account aangemaakt. Sowieso kreeg je regelmatig mailtjes van vrienden die wel Hyves hadden en hun adresboek eraan koppelden. Met de onderwerpregel "You can run but you can't hyve" probeerde Hyves niet-gebruikers over de streep te trekken. Gezien de miljoenen gebruikers die Hyves op het hoogtepunt had, heeft het zeker gewerkt.

Online vriendenboek

Hyves was (voor mij) het eerste Nederlandse sociale netwerk waarop het gemakkelijk werd om vrienden toe te voegen aan je netwerk en met ze te praten. Het concept was, zoals het hoort, simpel: maak een profiel aan, vroeg je vrienden toe, deel updates die je op de home timeline ziet, laat een krabbel achter bij je vrienden en update je profiel met informatie en foto's. Wat een mooie tijd. Vooral de smileys van Hyves waren populair. Zo zal ik de 'dansende banaan' nooit vergeten. 

Online hoogtepunt

Er braken nieuwe verkiezingstijden aan en al gauw werd de ene politicus na de andere lid van Hyves. Ik kan vol trots melden dat ik een van de vrienden van Wouter Bos ben geweest. Andere lijsttrekkers volgden hem al snel en er is zelfs een online verkiezingsdebat geweest. Zoveel invloed had een sociaal medium tot dat punt nog niet gehad. Primeur!

Van overname naar afname

Het ging Hyves helemaal voor de wind totdat het nieuws bekend werd dat Telegraaf Media Groep Hyves overnam in 2010. Leuk voor Hyves, maar in de kringen waar ik in verkeerde, kwam dat heel anders over. Discussies over privacy doemden steeds vaker op en het opkomende Facebook hijgde Hyves al in de nek. Tel daarbij op dat tieners opeens hun 'hippe' ouders terugzagen op Hyves, waardoor het voor de jongeren tijd was om te vertrekken. De precieze oorzaak is moeilijk aan te wijzen, maar door een combinatie van factoren vertrokken steeds meer Hyvers naar Facebook. 

En nu?

Hyves bestaat nog in een andere vorm: als game platform. Zo kunnen we toch nog een beetje terugdenken aan de goede oude tijd, waarin 'hyven' een werkwoord werd, net als msn'en. 


Lees ook deze toffe blogs over Social media: toen en nu

No comments:

Post a Comment