Wednesday 10 February 2016

Social media: toen en nu - Instagram & Snapchat

Lang geleden beloofd (nah oké, een week geleden) en daar is ie dan: een blog over Instagram en Snapchat! Nu moet ik opbiechten dat ik van beiden minder weet dan van Cu2, Hyves, MSN, Twitter, Facebook en LinkedIn, maar ik ga toch een poging wagen. Welkom in de wondere wereld van beeld!

Want ja, dat is toch het talent van deze media: het delen van foto’s en video’s. Natuurlijk kun je op andere media ook beeld gebruiken, maar daar speelt het meer een ondersteunende rol en is het een tool om de aandacht te trekken. Bij Instagram en Snapchat is alles beeld dus opvallen doe je er niet zo snel mee.


Instagram

Eerlijk is eerlijk. Bij Instagram denk ik altijd aan dit liedje:




Altijd.

In september 2015 (ja, kort geleden) kocht ik een nieuwe telefoon nadat mijn vorige na 4 jaar en 4 maanden een tikkeltje ouderwets raakte. En dat was leuk! Want één van de eerste apps die ik installeerde was Instagram. Dat kon ik helaas niet op mijn oude telefoon kwijt.
Het is eigenlijk heel simpel: je maakt een foto, kiest de uitsnede om deze vierkant te maken, voegt een filter toe en typt een beschrijving met wat kekke hashtags en plaatsen maar.

Volg mensen om jouw timeline te vullen met hun updates. De hashtags zijn ook een heerlijke manier om op zoek te gaan naar accounts om te volgen. Zo kom je bij mensen uit die jouw interesses delen. Foto’s kun je vervolgens leuk vinden door op het hartje te klikken, je kan ze verder delen én natuurlijk erop reageren. Easy does it!

Snapchat

Ook sinds september 2015 op mijn telefoon te vinden en pas sinds januari 2016 echt in gebruik: Snapchat. Via Twitter had ik wat bekenden opgedoken die ook op Snapchat zitten en zo is het balletje een beetje gaan rollen. Wat je doet op Snapchat? Je maakt een foto of filmpje en deelt deze met je snapchatvrienden naar keuze en/of met je ‘Verhaal’. Een ‘snap’ die je naar vrienden stuurt, blijft beschikbaar voor het aantal seconden dat jij eraan gekoppeld hebt. Een snap in je Verhaal blijft de komende 24 uur staan. Zo krijg je een filmpje van snaps en kun je ook die van anderen bekijken.

Snapchat is snel en dat maakt het ook leuk. Ook kun je aan je foto’s en filmpjes effecten en filters toevoegen om het net even hipper te maken. Snapchat leren kennen kan eigenlijk maar op 1 manier: door het te doen. Het enige onhandige is dat je alleen mensen kan vinden door hun gebruikersnaam te weten. Beschermend, maar ik ben nog wel op jacht naar leuke mensen om te volgen.




Mij volgen op Snapchat? Voeg marliesn28 toe.
Mij volgen op Instagram? Klik hier om naar mijn profiel te gaan.


Lees ook deze toffe blogs over Social media: toen en nu

No comments:

Post a Comment